miércoles, 21 de agosto de 2019

Crítica teatre: Tancats / Teatre Gaudí Barcelona / Gal Soler / Oscar Molina / Companyia VersusTeatre

En esta ocasión contamos con dos reseñas de la obra Tancats gracias a la colaboración de Teresa M que firma la siguiente crítica.  La otra aquí.



(Es)tancats

Tancats, escrita per Gal Soler, i dirigida per Oscar Molina, es va estrenar el passat 10 de juliol de 2019 al Teatre Gaudí Barcelona i es pot anar a veure-la durant aquest mes d’agost fins el 8 de setembre de 2019. És una comèdia àcida amb un rerefons dramàtic sobre el declivi en les relacions entre els germans i la mare d’una família burgesa catalana. El conservadorisme, que sempre ha caracteritzat aquesta classe social, es veu sacsejat pels canvis socials del segle XXI. L’obra mostra l’estancament dels valors tradicionals burgesos catalans, que ja no se sostenen en la societat actual, i el trencament de l’statu quo familiar.

El títol, Tancats, és l’element que vertebra l’obra ens dos eixos principals: el tancament físic i el mental. En l’inici de l’obra, se succeeixen tres escenes independents entre elles, en què es presenten els personatges principals, que es queden tancats dins d’un ascensor. En aquestes escenes, que se situen de forma molt ben aconseguida en tres espais escènics quadriculats de pocs metres quadrats, es dóna a conèixer Vanessa (Marieta Sánchez), una dona cubana que cuida d’Elsa, la mare (Àngela Jové); el fill petit, Joan Fuster (Ruben Serrano), que puja a l’ascensor junt amb el seu marit, Pere (Gal Soler); i la seva filla, Pilar Fuster (Sílvia Aranda). Aquestes escenes dins l’ascensor mostren els seus trets de personalitat i, d’entre elles, mereix especial atenció la segona escena, pel treball actoral de Sílvia Aranda i Ruben Serrano, que en aquesta escena interpreta el seu secretari, i destaca, especialment, per la seva expressivitat gestual.


Tot i que aquestes escenes es representen des d’una perspectiva còmica, el tancament físic dins d’un ascensor albira el tancament mental encara existent avui dia com l’homofòbia així com també la falta de consideració cap als treballadors, o la precarietat laboral dels immigrants. L’escena amb més càrrega dramàtica és la que dóna a conèixer el germà gran, Narcís Fuster (Gal Soler), que queda tancat en un replà junt amb dues treballadores i assetja sexualment una d’elles. Aquesta situació arriba a incomodar a l’espectador, que se sent impotent davant d’un cas d’assetjament sexual a l’àmbit laboral. També cal fer esment del component lingüístic, que és present al llarg de l’obra: la importància d’aprendre català per poder integrar-se al món laboral, la decisió de parlar català o no quan algú altre respon en castellà, o el fet que catalanoparlants es dirigeixin en castellà abans que ningú respongui com és el cas de Pilar, que es dirigeix en castellà al tècnic de l’ascensor.

L’escena cabdal de l’obra té lloc a la notaria, on Vanessa hi treballa pels matins. Allà es desenvolupa el conflicte principal: Elsa vol informar als seus fills sobre un aspecte de l’herència familiar. Narcís no accepta aquesta nova situació, ni tampoc Pilar. És a partir d’aquest moment on es retreuen fets del passat els uns als altres fins que la mare pren una decisió que trenca amb tots els esquemes.

Tancats és una obra molt recomanable: una comèdia que us farà reflectir sobre els canvis socials i econòmics en què estem immersos com a societat actualment, i sobre els que encara queden per fer.


TANCATS
Teatre Gaudí Barcelona

Del 10 de Juliol al 8 de setembre de 2019.
Preu: de 12€ a 24€
Horaris: Dimecres, Dijous i divendres: 21:00 h, Dissaptes: 18:30 / 21:00 Diumenges: 19:00

TANCATS
Autoria: Gal Soler
Direcció: Oscar Molina
Ajudant Direcció:  Daniel Cuello-Esparrell.
Iluminació: Daniel Gener
Realització vestuari: J. Barbany i Joaquim Amigó
Música, espai sonor:Xose Fernández
Fotografia: Martí Fradera
Suport tècnic:  Blai Blanchet
Producció executiva :Roxana Díaz
Repartiment: 
Àngela Jové, Silvia Aranda, Marieta Sánchez, Ruben Serrano ,Gal Soler
Veus en off:  Oscar Molina, Montse G. Sagués, Marta Palencia-Lefler
Assessora lingüística: valencià Pilar Martínez
Companyia VersusTeatre

No hay comentarios:

Publicar un comentario